Den embeddede software er oftest dét, der adskiller det ene produkt fra det andet på markedet ved at give et apparat dets egentlige funktion. To ens hardware-designs kan principielt opføre sige vidt forskelligt afhængigt af den embeddede software. Med udvikling af embedded software er ekstremt tidskrævende. Hvor med tidligere kunne lande en rumfærge med 200 linjers kode, så kræver en betalings-app måske 200.000 linjer kode.
PÅ EOT vil man kunne se eksempler på, hvordan man med IP (intellectual property), kerner og objekter kan ”drag-and-droppe” sig til et embedded design frem for at bruge oceaner af tid på kodeskrivning (med efterfølgende debugging). Der vil også være værktøjer til syntese, simulering og verificering, som hjælper til optimering af designet.
Endelig skal man også i udviklingen af den embeddede software tage hensyn til arkitekturer: Skal produkterne kommunikere i edgen eller i clouden? Det handler om hastighed (eller snarere ”latency” = forsinkelse) og parring af datasæt (måske endda såkaldt ”big data”). En bygningsstyring kan have glæde af at trække på meteorologiske data i clouden, mens selvkørende biler helst skal kunne kommunikere lynhurtigt med hinanden – i edgen – i fremtidens trafik.
Vil du vide mere?